Ini Contoh Surat Berhenti Kerja Dalam Bahasa Melayu

surat berhenti kerja

Karyawan yang sedang bekerja di suatu tempat kerja dan ingin mengundurkan diri (resign) maka perlu membutuhkan persiapan. Tidak hanya melakukan komunikasi pengunduran diri tetapi juga perlu membuat surat berhenti kerja. Pihak pemberi kerja juga perlu menerima pernyataan pengunduran diri secara resmi, berupa surat. Hal ini karena ada sistem kerja yang dijalankan suatu perusahaan atau tempat kerja.

Setiap tempat kerja memiliki ketentuan atau prosedur yang harus dilakukan oleh karyawan. Dengan begitu pengunduran diri bisa diterima dengan baik. Surat tidak bisa dibuat mendadak dan langsung meninggalkan tempat kerja begitu saja. Karyawan perlu mengetahui aturan atau proses jika hendak mengundurkan diri. Pasalnya, perusahaan juga harus mencari pengganti. Kekosongan posisi kerja yang dapat berimbas kepada menurunnya tingkat produktivitas perusahaan. Semua butuh waktu agar perusahaan juga dapat berjalan dengan lancar dan baik.

Surat pengunduran diri ini disampaikan kepada bagian sumber daya manusia (SDM) atau Human Resource Development (HRD). Selanjutnya akan teruskan kepada pihak manajer hingga pimpinan perusahaan. Penyampaian surat berhenti kerja itu diberikan diserahkan pada waktu tertentu sesuai prosedur perusahaan misalnya, 2 minggu atau bahkan 1 bulan sebelum resmi tidak bekerja lagi.

surat resign 700x466 - Ini Contoh Surat Berhenti Kerja Dalam Bahasa Melayu

Sumber: Pixabay/ StartupStockPhotos

Contoh Surat Berhenti Kerja

Berikut ini contoh surat berhenti kerja yang bisa kamu gunakan sebagai referensi. Tentu saja surat pengunduran diri itu perlu dibuat dengan baik dan benar. Tenaga Kerja Indonesia (TKI) maupun buruh migran Indonesia perlu mengetahui juga surat berhenti kerja dalam bahasa Melayu. Penulisan surat tidak boleh sembarangan agar tidak menimbulkan kesan yang tidak baik ke depannya. Jika surat salah atau kurang tepat dapat membuat perusahaan sulit menerima keputusanmu mengundurkan diri.

Kadang kala, TKI atau buruh migran merasa kesulitan dan bingung jika harus membuat surat berhenti kerja dalam bahasa Melayu. Berikut ini adalah contoh surat berhenti kerja yang dapat kamu pakai jika suatu saat memutuskan berhenti bekerja di Malaysia.

Contoh Pertama

Unit-21, Blok G,

Rumah Pangsa Seri Murni,

Petaling Jaya, 47300,

Selangor Dahrul Ehsan

 

Chip Skate Sdn Bhd,

A-01-G, Pusat Perdagangan Phileo,

Ara Damansara, 47100,

Selangor Dahrul Ehsan

 

21 MAC 2019

 

Tuan/Puan,

 

NOTIS PERLETAKAN JAWATAN SERTA MERTA

 

Merujuk kepada perkara di atas, adalah saya, Siti Raihan Binti Zairil ingin memaklumkan kepada pihak tuan bahawa saya ingin meletakkan jawatan saya daripada syarikat tuan berkuat kuasa serta merta pada hari ini, 21 Mac 2019.

2. Sebagai makluman pihak tuan, saya membuat keputusan tersebut berikutan keadaan kesihatan ibu saya yang tidak mengizinkan untuk saya bekerja kerana perlu mengawasi serta menjaga ibu saya yang berada dalam kondisi yang tidak baik kerana diserang penyakit kanser.

3. Saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak Chip Skate Sdn Bhd serta seluruh pekerja kerana telah banyak memberi peluang untuk bekerja di sini serta memberi tunjuk ajar dan kepercayaan sepanjang tempoh saya bekerja di sini.

4. Segala kerjasama dan jasa baik dari pihak tuan amatlah saya hargai dan didahulukan dengan ucapan terima kasih tidak terhingga.

 

Sekian, terima kasih.

 

Yang benar,

 

 

___________

 

Berikut panduan menulis surat pengunduran diri jika hendak mengundurkan diri karena telah mendapatkan pekerjaan baru.

Contoh Kedua

(Nama Pekerja)

(Alamat tempat tinggal pekerja)

 

(Tarikh Surat Ditulis)

(Nama Syarikat)

(Alamat Syarikat)

PER: NOTIS BERHENTI KERJA SEBULAN DI (NAMA SYARIKAT) Adalah saya merujuk kepada perkara diatas.

2. Saya (Masukkan Nama), bekerja di (Masukkan Nama Syarikat) memegang jawatan sebagai (Masukkan Nama Jawatan) ingin memberitahu pihak tuan bahawa saya akan berhenti kerja mulai tarikh (Masukkan Tarikh Berhenti Kerja) dengan notis selama sebulan.

3. Ini adalah kerana saya telah ditawarkan untuk bekerja sebagai (Masukkan Jawatan Kerja Baharu) di (Masukkan Nama Syarikat) bermula pada (Masukkan Tarikh Mula Kerja Baharu).

4. Sehubungan itu, saya memohon agar pihak tuan dapat mempertimbangkan permohonan perletakan jawatan saya. Sebelum mengundurkan, ribuan terima kasih diucapkan kepada pihak tuan di atas kepercayaan dan peluang melaksanakan tugas diberikan untuk saya berkhidmat di syarikat tuan.

Diharapkan tuan dapat mempertimbangkan notis dan segala kerjasama serta jasa baik pihak tuan amatlah dihargai.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,

 

___________

 

 

Adapun surat pengunduran diri diakhiri dengan mencantumkan tanda tangan dan nama terang orang yang akan mengundurkan diri. Itulah contoh surat untuk berhenti kerja yang dikutip dari mysumber.com. Bagi para pekerja buruh migran ataupun TKI yang hendak mengundurkan diri, perlu mempelajari surat berhenti kerja dalam bahasa Melayu. Sementara itu soal urusan mengirim uang (transfer) dari Malaysia ke Indonesia dapat menggunakan aplikasi Qelola. TKI dapat menggunakannya juga untuk membayar berbagai tagihan seperti BPJS, listrik, air hingga beli pulsa lewat aplikasi e-wallet itu. Segera unduh aplikasi Qelola di Play Store atau klik di sini. Kamu juga bisa mendapatkan berbagai informasi tentang pendidikan, wisata, TKI, kesehatan, dan keuangan lewat website resmi Qelola.

Tags: , , , ,