Tips Sukses Membuat Surat Permohonan Kerja di Malaysia

lamaran kerja - Tips Sukses Membuat Surat Permohonan Kerja di Malaysia

Setelah lulus sekolah atau kuliah, maka selain memilih untuk melanjutkan ke pendidikan yang lebih tinggi bisa juga memilih untuk langsung bekerja. Hanya saja masih banyak orang yang kebingungan bagaimana cara membuat surat permohonan pekerjaan yang baik dan benar.

Oleh karena itu pada kesempatan ini akan diberikan beberapa contoh surat permohonan kerja atau lamaran kerja yang bisa digunakan di Malaysia. Informasi ini tentunya akan sangat bermanfaat terutama orang-orang yang dalam waktu dekat akan melamar pekerjaan. Ada beberapa hal yang penting sekali diperhatikan saat membuat permohonan atau lamaran ini.

Hanya saja masih banyak yang belum mengetahuinya terkait hal ini sehingga di bawah ini akan disediakan beberapa template permohonan kerja yang nantinya bisa disesuaikan dengan kebutuhan. Tentunya membuat surat yang satu ini tidak sama dengan membuat surat-surat lainnya.

Tips Menulis Surat Permohonan Kerja

menulis 700x467 - Tips Sukses Membuat Surat Permohonan Kerja di Malaysia

sumber : pexels

Sebelum menulis surat permohonan kerja, Anda harus memastikan bahwa Anda tidak melakukan pelanggaran yang disebutkan di bawah ini:

  • Jangan mengirim resume tanpa surat lamaran
  • Tidak perlu membahas gaji yang tertera di iklan surat lamaran
  • Tidak perlu mengulang informasi yang ada di resume kecuali sebentar
  • Tidak perlu memberikan gambaran tentang kualitas diri Anda dan pekerjaan masa lalu Anda
  • Tidak perlu menyatakan tugas menggunakan kemampuan Anda, melainkan apa yang dapat Anda lakukan dengan tugas tersebut (jadilah orang yang proaktif daripada pasif)
  • Jangan memberikan informasi palsu
  • Jangan mengirim surat atau resume duplikat

Tips Tambahan

successful businesswoman working laptop computer thinks new ideas her office dressed up white clothes 700x467 - Tips Sukses Membuat Surat Permohonan Kerja di Malaysia

sumber : freepik

Di bawah ini adalah contoh susunan surat lamaran terbaik menurut prosedur What, Why & How untuk referensi Anda.

Apa? – Perkenalkan diri Anda secara singkat tapi lengkap.

Mengapa? – Beritahu tujuan pengiriman surat lamaran kerja. Anda perlu meyakinkan atasan Anda mengapa mereka harus memilih Anda untuk bekerja di perusahaan mereka.

Bagaimana? – Katakan bagaimana cara menghubung Anda. Ini akan memudahkan pewawancara untuk menghubungi Anda jika mereka tertarik!

Baca Juga : 7 Tips Jitu Membuat Resume Kerja Agar Dilirik HRD

Contoh Surat Permohonan Kerja di Malaysia

Contoh 1 : Contoh Cover Letter (Ada Pengalaman Kerja)

Nama Anda

Alamat surat menyurat

…………………………………………………………………………………………

Pengurus Besar

Jabatan Sumber Manusia

ABC Sdn Bhd

Lot 10, Jalan Gembira 5, Seksyen 7,

52633 Shah Alam

Selangor Darul Ehsan                                               18 Mei 2019

Tuan/Puan

PERMOHONAN BAGI JAWATAN KOSONG

Saya seperti nama diatas ingin memohon jawatan yang berkaitan dengan komunikasi yang terdapat di perusahaan tuan.

Saya yakin dengan kelayakan yang saya ada ini dapat memenuhi syarat-syarat serta kehendak jawatan yang ada. Sememangnya menjadi hasrat saya untuk bekerja dengan syarikat seperti syarikat tuan yang mempunyai reputasi cemerlang dalam bidang komunikasi di Malaysia.

Disini saya sertakan bersama resume saya dan saya amat berbesar hati untuk menerima panggilan temuduga pada bila-bila masa sahaja. Pihak tuan boleh menghubungi saya di talian ………………….. atau ……………. bagi tindakan lanjut.

Diharapkan pihak tuan dapat mempertimbangkan permohonan saya. Kerjasama dan jasa daripada pihak tuan amatlah saya hargai dan saya dahuluo dengan ucapan ribuan terima kasih.

Sekian Terima Kasih

Yang Benar,

……………………………………..

Nama Anda

Email: namaanda@gmail.com

Contoh 2 : Contoh Cover Letter ( Fresh Graduate/ Internship)

Nama Anda

Alamat surat menyurat

No hp

email:

tarikh:

Tuan/Puan,

Saya ada terbaca iklan jawatan kosong mengenai jawatan kosong mengenai jawatan penganalisis kewangan dipusat kerjaya dan kaunseling di UITM. Pengalaman semasa belajar dan latihan amali melayakan saya untuk memohon jawatan ini.

Menurut iklan tersebut, pihak tuan sedang mencari individu yang boleh menjadi ketua yang mampu menyediakan analisa kuantitatif dan bekerja dalam pasukan.

Semasa cuti semester, saya telah menjalani latihan amali di syarikat………………………….. Tanggung jawab saya semasa menjalani latihan disitu adalah untuk mengenal pasti kesalahan didalam penjadualan serta pengiraan. Dengan menggunakan kemahiran yang didapati melalui kursus yang mana berkaitan dengan ijazah pengurusan perniagaan, saya mampu membantu dalam menyelesaikan beberapa permasalahan yang dihadapi oleh kumpulan saya. Kemahiran saya semasa menyertai Persatuan Pelajar di Universiti sedikit sebanyak akan membantu saya bekerja dalam pasukan disamping membantu antara satu sama lain jika diperlukan.

Jika diberi peluang, saya yakin bahawa saya dapat membantu syarikat tuan sebagai penganalisa kewangan dan seterusnya dapat berkongsi bersama ilmu yang saya dapat semasa didalam kelas mahupun sewaktu dilatihan amali. Saya juga berkeyakinan tinggi bahawa kemahiran yang ada pada saya amat bersesuaian dengan jawatan ini.

Segala pertimbangan daripada pihak tuan saya dahului dnegan ucapan ribuan terima kasih dan jasa tuan amatlah saya hargai.

Sekian, Terima kasih

Yang Benar

…………………………….

Nama anda.

Pembuatan surat permohonan kerja yang baik pastinya lebih dilirik oleh para penyeleksi di dalam suatu perusahaan. Selain memperhatikan cara membuat surat permohonan yang baik dan benar, jangan lupa juga  untuk membuat perencanaan keuangan dengan aplikasi online seperti Qelola.

Melalui aplikasi Qelola kamu bisa bayar tagihan listrik, air, dan BPJS dalam satu aplikasi. Selain itu kamu juga bisa beli pulsa, kuota internet, bahkan transfer uang dari Malaysia ke Indonesia lho! Segera unduh aplikasi Qelola disini, dan nikmati kemudahan dalam melakukan berbagai transaksi keuangan langsung dari smartphonemu.

Tags: , , , , , ,